O IT zakázkách
Plzeň, 3.8.2012
Připadají vám problémy s registrem vozidel neskutečné, nemožné a naprosto skandální? Myslíte si, že se něco tak úděsného již nemůže opakovat?
Ale kdeže, zde je typický scénář vývoje IT systémů zadávaných (zejména) jako státní zakázky.
Zadání a realizace projektu:
- Odběratel chce kulatou krychli.
- Obchodní ředitel dodavatelské firmy uzavře s odběratelem smlouvu na kulatou krychli.
- Obchodní ředitel předá zakázku technickému oddělení.
- Šéf vývoje pošle obchodního ředitele do prdele s tím, že chce totální nesmysl.
- Obchodní ředitel mu ukáže smlouvu řka, že vše musí být pod mnohamilionovou sankcí hotové nejpozději do T/2 dní, kde T je doba skutečně potřebná pro realizaci projektu.
- Šéf vývoje si jde dát panáka a s vědomím katastrofy jde do bitvy, kterou pokládá za předem ztracenou.
- Den před nasazením obchodní zástupce dodavatele ujistí ředitele odběratelské instituce, že projekt je připraven ke spuštění.
- V den spuštění je technik dodavatelské firmy u zákazníka poté, co opravuje padesátou kritickou chybu systému, na pokraji kolapsu. Uživatelé mezitím označují vývojáře za absolutní voly, neboť jen vůl absolutní a totální mohl spáchat tak nebetyčnou kravinu.
- Nadšený obchodní ředitel konejší nasrané vývojáře, že vše perfektně klape, a ukazuje jim smlouvu na kulatou krychli za 100 milionů, ze které má 10% provizi (obchodní ředitel, samozřejmě).
- Nasraný generální ředitel (ministr, náměstek) odběratelského subjektu si předvolá obchodního ředitele dodavatele a dává mu sodu s tím, že udělali totální nesmysl, který absolutně nefunguje.
- Obchodní ředitel dodavatele s blazeovaným klidem a vítězoslavným výrazem ve tváři ukazuje generálnímu řediteli smlouvu na kulatou krychli a spokojeně odchází středem ředitelovy kanceláře.
Co se děje dál?
- Uživatelé systému dále hrají trpnou úlohu pokusných králíků s vědomím, že investice do IT systémů jsou na 10 let vyčerpány, a oni tudíž budou minimálně 10 let používat ke své práci kulatou krychli.
- Šéf vývoje odejde do hospody, kde po desáté kořalce vykřikuje, že se na všechno může vysrat a že si najde nějaký jiný způsob obživy, kteréžto předsevzetí mu ovšem vydrží pouze do vystřízlivění.
- Obchodní ředitel dodavatele odjede na zaslouženou dovolenou na Havaj.
- Generální ředitel odběratelské instituce podá arbitrážní žalobu na dodavatele, vyhodí 2 náměstky a ostatním sebere osobní ohodnocení. Sám vyinkasuje odměnu za dokončení projektu a odjede na dovolenou na Havaj. Zde se čirou náhodou setkává s obchodním ředitelem dodavatele a u skleničky vybraného pití si libují, jaký udělali skvělý byznys.
Jaký z toho vyplývá závěr?
Katastrofický scénář:
- Dodavatel vyhraje arbitráž a zinkasuje dalších 100 mil. za poškození dobrého jména.
- Všechno zaplatí daňoví poplatníci.
Optimistická varianta:
- Dodavatel prohraje arbitráž a zůstane mu pouze původních 100 mil. za zakázku na kulatou krychli.
- Všechno zaplatí daňoví poplatníci.
PS:
Popsaný antagonistický vztah mezi zaměstnanci obchodního a technického oddělení dodavatele je pouhou literární fikcí autora, ve skutečnosti mezi těmito odděleními panuje takřka idylická atmosféra vzájemného porozumění a ochoty.
Mňau.