Romicus - osobní stránky

O (nejen) státních IT zakázkách
Článek popisuje peripetie s nimiž se setkává zoufalý vývojář při realizaci zakázek na IT systémy

O IT zakázkách

Plzeň, 3.8.2012
Připadají vám problémy s registrem vozidel neskutečné, nemožné a naprosto skandální? Myslíte si, že se něco tak úděsného již nemůže opakovat?
Ale kdeže, zde je typický scénář vývoje IT systémů zadávaných (zejména) jako státní zakázky.
 

Zadání a realizace projektu:

  1. Odběratel chce kulatou krychli.
  2. Obchodní ředitel dodavatelské firmy uzavře s odběratelem smlouvu na kulatou krychli.
  3. Obchodní ředitel předá zakázku technickému oddělení.
  4. Šéf vývoje pošle obchodního ředitele do prdele s tím, že chce totální nesmysl.
  5. Obchodní ředitel mu ukáže smlouvu řka, že vše musí být pod mnohamilionovou sankcí hotové nejpozději do T/2 dní, kde T je doba skutečně potřebná pro realizaci projektu.
  6. Šéf vývoje si jde dát panáka a s vědomím katastrofy jde do bitvy, kterou pokládá za předem ztracenou.
  7. Den před nasazením obchodní zástupce dodavatele ujistí ředitele odběratelské instituce, že projekt je připraven ke spuštění.
  8. V den spuštění je technik dodavatelské firmy u zákazníka poté, co opravuje padesátou kritickou chybu systému, na pokraji kolapsu. Uživatelé mezitím označují vývojáře za absolutní voly, neboť jen vůl absolutní a totální mohl spáchat tak nebetyčnou kravinu.
  9. Nadšený obchodní ředitel konejší nasrané vývojáře, že vše perfektně klape, a ukazuje jim smlouvu na kulatou krychli za 100 milionů, ze které má 10% provizi (obchodní ředitel, samozřejmě).
  10. Nasraný generální ředitel (ministr, náměstek) odběratelského subjektu si předvolá obchodního ředitele dodavatele a dává mu sodu s tím, že udělali totální nesmysl, který absolutně nefunguje.
  11. Obchodní ředitel dodavatele s blazeovaným klidem a vítězoslavným výrazem ve tváři ukazuje generálnímu řediteli smlouvu na kulatou krychli a spokojeně odchází středem ředitelovy kanceláře.

Co se děje dál?

  1. Uživatelé systému dále hrají trpnou úlohu pokusných králíků s vědomím, že investice do IT systémů jsou na 10 let vyčerpány, a oni tudíž budou minimálně 10 let používat ke své práci kulatou krychli.
  2. Šéf vývoje odejde do hospody, kde po desáté kořalce vykřikuje, že se na všechno může vysrat a že si najde nějaký jiný způsob obživy, kteréžto předsevzetí mu ovšem vydrží pouze do vystřízlivění.
  3. Obchodní ředitel dodavatele odjede na zaslouženou dovolenou na Havaj.
  4. Generální ředitel odběratelské instituce podá arbitrážní žalobu na dodavatele, vyhodí 2 náměstky a ostatním sebere osobní ohodnocení. Sám vyinkasuje odměnu za dokončení projektu a odjede na dovolenou na Havaj. Zde se čirou náhodou setkává s obchodním ředitelem dodavatele a u skleničky vybraného pití si libují, jaký udělali skvělý byznys.

Jaký z toho vyplývá závěr?

Katastrofický scénář:

  1. Dodavatel vyhraje arbitráž a zinkasuje dalších 100 mil. za poškození dobrého jména.
  2. Všechno zaplatí daňoví poplatníci.

Optimistická varianta:

  1. Dodavatel prohraje arbitráž a zůstane mu pouze původních 100 mil. za zakázku na kulatou krychli.
  2. Všechno zaplatí daňoví poplatníci.


PS:
Popsaný antagonistický vztah mezi zaměstnanci obchodního a technického oddělení dodavatele je pouhou literární fikcí autora, ve skutečnosti mezi těmito odděleními panuje takřka idylická atmosféra vzájemného porozumění a ochoty.
Mňau.
 

Website Name 2009 | Sponsored by Skluzavky