Kolébkou evropské demokracie je antické Řecko. V řecké demokracii byli obyvatelé zhruba rozděleni na svobodné občany a otroky. Tyto dvě skupiny se odlišovaly mj. tím, že svobodní občané byli oprávněni plně disponovat svým majetkem a mohli se účastnit společenského a politického života své obce. Otroci (doúlés) měli majetková práva výrazně omezena a nedisponovali žádnými právy politickými. Svobodní občané se pak podle svého postoje k věcem obecným dělili na dvě skupiny: polítés a idiotés. Polítés byli ti občané, kteří se účastnili společenského života své obce (polis). Idiotés pak byli ti, kteří se starali pouze o své soukromé záležitosti (idiotikós).
Dalším dědictvím antického Řecka je filozofie. Filozofie hledá obecné základy všech věcí. Její součástí je od Sókratových dob etika, která se snaží definovat obecné normy společenského chování. Člověk může prosazovat své cíle různými způsoby, ale vždy tak, aby tyto normy nebyly překračovány. To znamená, je právem každého prosazovat zájmy osobní, nebo zájmy skupinové, ale nikdy na úkor zájmů a práv obecných. Stejně tak bychom měli i my posuzovat činy druhých, tzn. neupřednostňovat svůj osobní zájem před zájmem celku.
Pokud převládne v obci pasivní přístup občanů k veřejným záležitostem, ztrácí se jediný přirozený regulační mechanizmus, který udržuje činy aktivních politiků v etických mezích.
převládnou osobní či skupinové zájmy u aktivních politiků, dochází k poškozování zájmu všech občanů, tzn. v důsledku i těch, jejichž zájmy tito politici alespoň formálně prosazují. Převládnutí osobních zájmů nad obecnými u řadových občanů pak vede k polarizaci společnosti a k tomu, že se v řízení státu prosazují právě výše popsaní politici, kteří poškozují obecné zájmy občanů. Praktická politika je touto polarizací pak zjednodušena na demagogické proklamace dogmat a prázdných frází. V konečném důsledku pak takovéto jednání vede k diktatuře nebo totalitní vládě úzké společenské skupiny, oligarchii.
Website Name 2009 | Sponsored by Skluzavky